مطالعه تاثیر ساختار سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ایلام)

– ساختارهای سنتی

ساختارهای سنتی را معمولاً بر سه دسته در نظر می‌گیرند. ساختارهای برحسب نوع وظیفه، نوع محصول و منطقه جغرافیایی. البته می‌توان با کمی اغماض ساختارهای ماتریسی را نیز جزء ساختارهای سنتی نامید که اگرچه ساختاری جدیدتر نسبت به سه دسته قبل‌تر خود هستند اما کم‌کم این ساختارها نیز به جرگه آنان می‌پیوندند. تهیه ساختار سازمانی برحسب نوع فعالیت و نوع محصول از متداول‌ترین روش‌هایی می باشد که مورداستفاده سازمان‌ها قرار می‌گیرند. در ساختار مبتنی بر نوع وظیفه، فعالیت‌ها برحسب وجوه مشترکی که دارند، معمولاً از پایین به بالا گروه‌بندی می شوند.

به‌عنوان ‌مثال همه حسابداران در دایره حسابداری مستقر می شوند و معاون رئیس (معاون مالی واداری) مسئول همه فعالیت‌های دایره حسابداری می گردد.‌این ساختار مناسب محیط‌های با ثبات، دارای تکنولوژی عادی و یکنواخت بوده و بهتراست سازمان‌های تک ‌محصولی کوچک تا متوسط با هدف افزایش کارایی درون سازمان آن را به کار ببندند. این نوع ساختار موجب صرفه‌جویی در مقیاس می گردد و به سازمان کمک می کند تا به اهداف تخصصی خود دست یابد؛ اما نقطه ‌ضعف چنین ساختارهایی نداشتن واکنش سریع به تغییرات محیط، ناهماهنگی افقی، کاهش نوآوری و خلاقیت و تمرکز تصمیم‌گیری می باشد (بهرامی 2005).

اما در ساختارهای مبتنی بر محصول بخش‌های مختلف سازمان بر اساس نوع محصول، نوع خدمت، گروهی از محصولات، نوع کار، طرح‌ها یا برنامه‌های اصلی یا بر حسب مراکز سود سازمان‌دهی می شوند. این نوع ساختار برای محیط‌های بی‌ثبات و با ‌اطمینان متوسط تا کم دارای فناوری پیچیده مناسب می باشد و بهتر می باشد سازمان‌های چند محصولی و بسیار بزرگ و غیرمتمرکز از آن بهره گیری کنند. از نقاط ضعف این نوع ساختار می‌توان به بهره گیری نشدن از صرفه‌جویی در مقیاس، ناهماهنگی خطوط تولید مختلف و رعایت نشدن استاندارد در تولید تصریح نمود. یکی دیگر از گروه‌بندی‌ها در ساختار سازمانی تأکید و در نظر داشتن مشتریان و مصرف‌کنندگان محصول می باشد که متداول‌ترین آن‌ها طبقه‌بندی بر مبنای منطقه جغرافیایی می باشد. به‌عنوان ‌مثال بخشی از ساختار شرکت کامپیوتری اپل به این شکل می باشد مشتریان را به سه قسمت حوزه اقیانوس آرام، حوزه اروپا و منطقه آمریکا تقسیم‌بندی کرده‌اند که هریکدارای زیر مجموعه‌هایی نیز هستند. در این نوع ساختار سازمان‌ها می‌توانند خود را با نیازهای هر منطقه سازگار کنند، اما مسئله هماهنگی بین واحدها ممکن می باشد، چالش ‌برانگیز باشد (هاتم[1] 2006).

[1]-Hatem

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف پژوهش

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1-4-1- هدف کلی

مطالعه تاثیر ساختار سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ایلام

1-4-2- اهداف فرعی

مطالعه تاثیر پیچیدگی بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ایلام

مطالعه تاثیر رسمیت بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ایلام

مطالعه تاثیر تمرکز بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ایلام

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تاثیر ساختار سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ایلام)  با فرمت ورد