عنوان کامل پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 مطالعه پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان بانک سپه استان گیلان

سیر تکاملی سیستم پرداخت ها

برای اینکه از تأثیر پول و بانک و اشکال مختلفی که در طول زمان داشته تصویر بهتری داشته باشیم، به سیر تکاملی سیستم پرداخت ها می پردازیم. مقصود از سیستم پرداخت، شیوه ای می باشد که براساس آن در سیستم اقتصادی داد و ستد انجام می گردد. در طی چند قرن، شکل پول تغییر کرده و سیستم پرداخت ها نیز سیر تکاملی پیموده می باشد. در یک زمان، فلزات گرانبها مثل طلا به عنوان وسیله پرداخت مورد بهره گیری قرار می گرفت و شکل اصلی پول به آن گونه بود. پس از آن دارایی های کاغذی مثل اسکناس و چک رایج شده و در سیستم پرداخت ها تأثیر پول را اعمال می نمود. به گونه کلی سه دوره در ارتباط با تحوّلات سیستم های پرداخت در نظر گرفته می گردد: [میشکین1، 1378، ص68].

دوره اول، دوره نقدینگی نام دارد که این دوره با به وجود آمدن پول های فلزی و موادی همچون نیکل به اوج خود رسید. این نوع پول که از فلزات گرانبها یا از جنس ارزشمندی ساخته می شدند، پول فلزی یا پول جنسی نامیده می گردید. مشکل این سیستم پرداخت آن بود که پول ها بسیار سنگین بوده و حمل آنها به مکان های مختلف مشکل بود. در مرحله بعد نوبت به اسکناس رسید. در آغاز، اسکناس بیانگر تعهدی بود که به راحتی قابل تبدیل به سکه یا مقدار معینی فلز قیمتی بود. مزیت اسکناس نسبت به سکه، سبک تر بودن آن می باشد و امروزه به دلیل پیشرفت سیستم چاپ، تهیه نسخه های جعلی از آن امکان پذیر نمی باشد. [میشکین، 1378، ص69].

دوره دوم یا سیستم های پرداخت کاغذی که با ظهور و بهره گیری از چک آغاز گردید. در این دوره به جای منتقل شدن سکه یا اسکناس، در بعضی مواقع صرفاً موجودی یک نفر به حساب دارنده چک واریز می گردید. [حسینی،1379].

به کارگیری چک از ابتکار اقدام های مهمی بود که موجب افزایش کارآیی سیستم پرداخت ها گردید. بهره گیری از چک، موجب کاهش هزینه حمل مربوط به سیستم پرداخت ها گردید و مزیت دیگر چک این بود که می توانست با در نظر داشتن موجودی بانک، به هر مقدار و مبلغی چک نوشت و پرداخت های کلان را راحت تر انجام داد. [میشکین، 1378، ص70].

دوره سوم که به آن سیستم پرداخت های الکترونیکی گویند، از اوایل دهه 1960 از طریق ارائه نوع دیگری از خدمات به نام کارت های اعتباری که در اختیار عموم قرار می گرفت، آغاز گردید. بعد از مدت زمان کوتاهی، هم چک و هم کارت های اعتباری به مرور، خودکار گردیدند اما با این حال تا آن وقت، حجم بالایی از اسناد کاغذی تولید می گردید. از این رو تکنولوژی پیچیده مخابراتی به عنوان راه حلی جهت برطرف کردن این مشکل بهره گیری گردید که در نتیجه با تأسیس اتاق های پایاپای خودکار که از سیستم انتقال الکترونیکی منابع بهره گیری می نمودند، ساختار سیستم بانکی یکبار دیگر دچار تحوّلی عمده گردید و به تبع آن، بهره گیری از روش های پرداخت و ماشین های تحویلداری خودکار در دهه 90 به سرعت رشد نمود.

در دهه 90، بانک ها از مؤسسات سپرده گذاری که منابع فیزیکی را نگهداری می کردند، به مراکز پردازش اطلاعات تبدیل شدند، به طوری که پول می توانست در هر لحظه بر روی صفحه رایانه نشان داده گردد. از طرف دیگر نه تنها پول تبدیل به پول الکترونیکی گردید، بلکه چک نیز به همین سرنوشت دچار گردید و بانک ها با ارسال تصاویر چک ها به جای چک های فیزیکی شروع به بهره گیری از چک های الکترونیکی نمودند. در واقع با این کار، مبادله الکترونیکی اطلاعات به جای پردازش اسناد کاغذی مورد بهره گیری قرار گرفته گردید. [حسینی، 1379].

2-1-4) انواع بانکداری الکترونیک

به گونه کلی بانکداری الکترونیک را می توان به انواع ذیل تقسیم نمود: [اسماعیلی، 1387].

1 Mishkin

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. شناسایی عواملی جهت تشویق پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی توسط مشتریان.
  2. اندازه گیری الگوهایی برای تشویق پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان و محدود کردن موانع موجود.
  3. اندازه گیری ویژگی های وب سایت، سودمندی درک شده، خطر و حفظ حریم خصوصی و الویّت های شخصی در جهت پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی.
  4. اندازه گیری محیط خارجی در جهت پذیرش بانکداری اینترنتی.
  5. اندازه گیری هنجار ذهنی در جهت پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی.
  6. بهره گیری از یافته های پژوهش برای توسعه استراتژی بانک ها در به حداکثر رساندن پذیرش.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان بانک سپه استان گیلان  با فرمت ورد